HUMBUG om HUD og UTSEENDE

Skrevet av Gunn Engelsrud

Jeg håper at du, som leser, ikke har lest oppslagene jeg tar opp i denne bloggen. Paradoksalt nok minner jeg deg i så fall på noe jeg håper du har oversett. Likevel: Markedsføringen fra Gimle Parfymeri og Magasinet Henne Vakker, må likevel kommenteres.

Gimle Parfymeri har til stadighet helsides oppslag i Aftenposten. De store internasjonale kosmetikk-kjedene blir presentert – den ene mer unik enn den andre. Kundene tilbys hudpleiebehandlinger i vakre omgivelser. Behandlingen koster kr 1000, men hvis du kjøper produkter utover denne sum, betaler du ikke for behandling. Min spådom er at ingen går ut fra dette stedet uten å ha lagt igjen minst 3000 kr. Her er prisene noe helt annet enn for Nivea og Vaselin. Siste merke ute er LA MER (som har mottatt store internasjonale priser!).  Den utsendte hudpleier fra dette konsern skreddersyr en behandling som får din hud til å stråle. Huden etterlates gjennomfuktet, klar, fast og glatt. Dersom du i tillegg kjøper et serum er dette så virkningsfullt at det bringer konturer til et nytt nivå og forvandler ansiktets definisjon synlig. Resultatet er en forbedret og mer løftet silhuett hvor konturene kommer i fokus. Ser du det for deg?

Serum = oppstramming (ifølge annonsen). Serum er trylling – serumet trenger «dypt inn» og konturene av ansiktet skal kunne tre fram i en løftet silhuett, som om det var Manhatten skyline som er modellen.

20 meter lenger ned i gata (Bygdøy alle) sitter en kvinne på bakken med en kopp foran seg. Ansiktet og huden viser levd liv, et liv som har satt spor, et ansikt som har opplevelser skrevet inn. Det er ikke glatt og gjennomfuktet, men rynket, furet, værbitt, brunbarket og personlig. En stor kontrast på 20 meter. Kvinnens øyne søker kontakt, blikket henvender seg og strekker seg mot verden. I annonsen fra Gimle parfymeri kan du også fornye øynene dine. Budskapet er at øynene dine sier alt, øynene gir ansiktet liv. La Mer sine øyekremer løfter og fornyer der du trenger det mest.  Øynene skal ikke brukes til å se andre – kun deg selv, din hud, dine øyne.

Ved å smøre seg med ( eller klappe inn som det sies i denne bransjen, pass på å ikke dra i huden!) spesialkrem rundt øynene, en annen krem for halsen, en for å rense vekk “døde hudceller”, en krem for å “motvirke forurensing” ( huden stakkar utsettes for mye gifter), osv i en uendelig rekke produkter inviteres pengesterke mennesker (kvinner) inn i et univers av søvndyssende formaning om å ta vare på huden og få et tilpasset unikt opplegg.

Magasinet Henne Vakker er ikke snauere i sitt spesialnummer om Anti-Age. Her blir leseren guidet på vei som fører alle utseenendeproblemer mot den endelige løsning. Når alle har fått sprettrompe, flat mage for alltid, bleket tennene, fjernet rynkene, og funnet balansen slik at de aldri mer blir utbrent – da vil sluttstrek bli satt og det er ikke mer penger å hente for denne kommersielle bransjen. De spekulerer i at leseren skal tenke “NÅ gjelder det”. Et spørsmål er:  hvor mange ganger kan dette stoffet gjentas?

Stortingsrepresentant Sveinung Stensland (Morgenbladet 4. april) savner debatt om utseendepress. Jeg er enig – det savnes ikke bare debatt, men handling og opplysning der ungdom involveres. Tema er velegnet for undervisning og prosjekter i skolen. Individualiteten – deg som unik – som bransjen påberoper seg er falsk. Sannheten er at alle behandles likt som kjøpesterke kunder – du er alt annet enn unik- du er kun et nyttig objekt for slu markedsføring. Stopp å lese, stå på hodet i stedet – det gir garantert mer sirkulasjon til huden enn de kostbare og passiviserende behandlinger og kremer. Hva hvis kvinnen lenger nede i gata kunne disponere de 3000-4000 kronene som kundene legger igjen i Gimle Parfymeri??

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.