Slank deg – og bli fet!

Skrevet av Gro Rugseth

Du har sikkert hørt at det kan være gode, helsemessige grunner for «å gå» på diett. Sammensetningen av kostholdet har betydning både for tannhelse, for regulering av blodsukker og for å beholde mest mulig kroppsvekt gjennom alvorlig sykdom. Men å gå på diett utelukkende for å bli varig slankere, er for de fleste en dårlig ide og et sjansespill. Det skaper så lett nye problemer og har bidratt til utallige, livslange «slankekarrierer».

Mange har nok erfart at dietter virker. At dersom du spiser færre kalorier enn du vanligvis gjør, så vil du gå ned i vekt. Det er imidlertid en veldokumentert tendens at du vil legge på deg igjen. Dietter har svært sjelden den langvarige effekten den som slanker seg er ute etter. Studier viser at vektforskjellene over tid blant personer som går på diett og personer som lar være, over tid kan være svært små. Kanskje dreier det seg om så små forskjeller som under en kilo etter to til fem år. De som slanket seg kunne med andre ord like gjerne latt det være. Legger vi til at det å «gå på» diett kan ha konsekvenser som er lite helsebringende, er det nødvendig å stille spørsmål ved om det er verdt det. Særlig når det ser ut til at det å beholde en forholdsvis stabil, om enn høy vekt, i kombinasjon med moderat, ukentlig fysisk aktivitet er langt viktigere for god helse enn vektreduksjon alene.

Slanking gjør deg sulten og fet

Det å gå på diett har kroppslige konsekvenser som kan ha betydning for en viktig tendens, nemlig at de som har begynt å slanke seg er de som ender opp med å veie mest over tid. Altså at det er en paradoksal sammenheng mellom å slanke seg og å bli overvektig eller fet. Kroppens fysiologiske respons på at du spiser færre kalorier enn vanlig er at du vil føle deg mer sulten og mindre mett enn du er vant til. Det foreligger forskning som tyder på at dette vil fortsette også en god stund etter at du avslutter dietten. Kroppens reguleringsmekanismer for vekt er innstilt på å bevare den på et stabilt nivå uansett hvor mye du veier.

Når en vektreduksjon som følge av diett truer denne stabiliteten, utløser det kroppslige sikkerhetssystemer. Personer som slanker seg rapporterer at de er mer oppmerksomme på mat i omgivelsene enn før dietten, at den smaker bedre og lukter mer intenst. Og en grunnleggende fysiologisk tilpasning til det å spise færre kalorier og gå ned i vekt  er å forbruke færre kalorier. Når den kroppslige tilpasningen er gjort må du, for å fortsette å gå videre ned i vekt, spise enda færre kalorier. Går du tilbake til ditt opprinnelige kosthold vil du legge på deg. Og med på kjøpet, i inntil flere år etter at dietten er avsluttet, vil kroppen være innstilt på et nytt og lavere forbrenningsnivå. I et vektperspektiv vil du dermed «tåle» kaloririk mat dårligere enn før og ha lettere for å legge på deg enn du hadde før dietten startet.

Slanking er ikke særlig fett

Jeg er for tiden i Sydney, Australia. Her skal jeg delta på en internasjonal konferanse arrangert av nettverket In Sickness & In Health (ISIH). Jeg skal presentere et paper fra eget forskningsmateriale, og utviklet sammen med kollega Gunn, som handler om den svenske skuespilleren Lotti Törnros. Hun sier om seg selv at hun har vært fetere enn alle andre så lenge hun kan huske. Fra tidlig i livet engasjerte familien seg for at hun skulle gå ned i vekt. Gjennom mange år bidro de, sammen med naboer, venner, helsesøstre og leger til å opprettholde Lottis følelse av å være «feil», i betydningen for fet. Etter utallige mislykkede forsøk på å gå varig ned i vekt gjorde hun opprør. Hun utviklet teaterforestillingen Mitt liv som tjock og spilte ut sine krevende livserfaringer. Kort oppsummert hevder hun at problemet er ikke at jeg er fet, men at jeg blir syk av å prøve å ikke være det.

På konferansen skal jeg formidle noe om hvilken betydning slike budskap som Lottis kan ha for måten helsepersonell arbeider med vektproblematikk. Med bakgrunn i hennes livserfaringer og forskningsbasert kunnskap om dietters negative effekter er det grunn til å si, til både helsepersonell og fete: Bruk energi, men på noe annet enn slanking!

Referanser

Mann, T. (2018). Why do dieters regain weight? Calorie deprivation alters body and mind, overwhelming willpower.PSA, American Psychological Association. http://www.apa.org/science/about/psa/2018/05/calorie-deprivation.aspx?utm_sq=frrn2qppf0

Gro Rugseth & Gunn Helene Engelsrud (2017) Staging fatness, Fat Studies,

6:3, 281-293, DOI: 10.1080/21604851.2017.1298930

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.