Utdypende refleksjon om Helsesista

Gjennom åtte pristildelinger og tusenvis av kommentarer i sosiale medier har fenomenet Helsesista i all hovedsak mottatt hyllest og kjærlighetserklæringer det siste året.

Inntil nå har det vært lite kritiske perspektiver å spore i oppmerksomheten prosjektet har fått. Når jeg i Aftenposten i dag (25. oktober 2018) hevder at det må problematiseres å gå digitalt med helsetjenester slik Helsesista gjør, så håper jeg på debatt og er forberedt på motstand. Jeg går tross alt ut mot flere sentrale samfunnsaktører og en svært folkekjær og verdsatt figur.

Fra Aftenposten

En kronikk legger rammer for hva og hvordan ting kan uttrykkes.

Her vil jeg gå litt videre på et poeng fra den publiserte teksten min for å klargjøre hva jeg særlig ønsker å initiere til debatt. Det uttrykkes i sluttpoenget, om at forholdet mellom fagutøver og bruker i alle helsetjenester er regulert av lovverk og retningslinjer.

Det blir stadig gjentatt av prisutdelere og av Helsesista selv at hun «hjelper» sine følgere. Med henvisning til denne formuleringen, med hennes bakgrunn som utdannet sykepleier og helsesøster og kåret til Årets helsesøster, må vi forutsette at Helsesistas hjelp ansees som helsefaglig. Da er det en nærliggende slutning at det som foregår på Snapchat og Instagram skal innrammes av Helsepersonelloven.

Herfra er det minst to veier for videre refleksjon:
hvis virksomheten ikke skal forstås slik, hvor og hvordan er reservasjonene uttrykt? Med forbehold om å ha oversett noe, så har ikke jeg lykkes med å finne dem. Snarere tvert i mot har jeg funnet en rekke uttrykk for at dette er nyskapende helsefaglig praksis. Og hvis virksomheten er å regne som det, hvordan etterleves pliktene i Helsepersonelloven?

Sett gjennom dette siste perspektivet åpner Helsesistas praksis seg med en rekke spørsmål. Et eksempel: Helsepersonell har plikt til å hjelpe. Hvordan forvaltes denne plikten overfor 40 000 brukere?
Helsesista oppgir å motta flere hundre henvendelser fra barn og unge hver eneste dag, som hun sier viser seg med sine mest sårbare og intime erfaringer. Med et slikt antall alvorlige henvendelser kan plikten til å hjelpe umulig innebære tilbakemelding, hjelp og oppfølging med hver og en. Så hva gjøres konkret for å forvalte plikten etter loven?
Dette spørsmålet retter altså søkelyset mot det som foregår bak publiseringene. Når noen få av henvendelsene synliggjøres som storylines eller case har det foregått en betydelig sortering og prioritering på bakrommet. Dette bakrommet er lukket for innsyn.

Hvilke faglige kriterier legges til grunn for utvelgelsen?
Hvem slipper gjennom, hvem velges bort og hvorfor?

Barn og unge sender av gårde meldinger om vanskelige ting i livet sitt i den tro at det er en helsesøster i den andre enden. Jeg må anta at for langt de fleste ender det med dundrende taushet tilbake. Hvem har et problem da og hva slags helsetjeneste kan leve godt med dette?
Jeg ønsker ikke å avvise muligheten for at noen av de som henvender seg føler seg hjulpet, men etterspør åpenhet omkring den involverte fagpersonens prioriteringer opp mot det lovverket tjenesten er regulert av.

Slik jeg oppfatter det foregår kommunikasjonen mellom Helsesista og følgerne hennes i stor grad via sms og snapper. Hun er stadig synlig i storyene sine med mobilen i hånda. Er det inn på den at disse intime og sårbare tekstene kommer?

Det sies at det som publiseres blir anonymisert. Men er lagrings- og redigeringsmediet en smarttelefon? Hva får jeg da tilgang til hvis jeg får tilgang til Helsesistas telefon? Oppbevares det sensitiv informasjon der? Sporbare opplysninger om dem som henvender seg til henne? Jeg spør fordi det ofte kommer spørsmål fra helsefagstudenter om de kan bruke sin telefon til opptak osv i omgang med pasienter. Det får de klar beskjed om at de ikke kan. Omgang med personsensitive opplysninger er strengt regulert i lovverket og telefon er ikke et godkjent lagringsmiddel for personsensitive opplysninger.

Hvordan håndteres dette i Helsesistas praksis?

Det har vært en begivenhetsrik dag, med mye pågang i sosiale medier, ris og ros. Det er krevende å ytre seg, men også en inspirasjon til å både spisse og runde av kantene, tydeliggjøre og videreutvikle tanker.

Jeg har ofte stor glede av å sitere professor Anders Johansen som sier at tenkningens sted når vi skriver er papiret vi skriver på. Sånn sett har jeg hatt stort utbytte av å blande meg i det offentlige ordskiftet i denne saken. Så kan jeg forstå at jeg oppfattes som surmaget når jeg karakteriserer Helsesistas ordbruk som skrift på doveggen, og jeg forventer at ungdom og mange andre følgere synes jeg er særdeles ukul som går i rette med Helsesistas virksomhet. Men jeg håper samtidig at min agenda i kronikken kan stimulere til videre diskusjon og refleksjon om den retningen fenomenet Helsesista tar helsetjenestene. Det har jeg fått en rekke inspirerende meldinger om i løpet av dagen. Usedvanlig mange har henvendt seg med støtte og oppmuntring. Det betyr mye når en ytrer seg mot sentrale samfunnsaktører.


Her er noen steder debatten går:

Her stiller @grorugseth de spørsmålene om @helsesista vi journalister burde stilt for lenge siden: https://t.co/P4nPwtzvYL— Øystein Helmikstøl (@helmik) October 24, 2018

Jeg har stusset over fenomenet med unge, vakre damer som grenser over i sisterhood med kidsa og blir helter. Helse og ansvarlighet kan være kjedelig, og bør kanskje det. https://t.co/OMzslOcIwp— Rettferdighet (@Rettferdighet) October 25, 2018

Om jeg er en helsetjeneste? Jeg er nok muligens mer enn det 😉 Og tross mine «dongeri med hull og frynser og helsesøster forkledd i en tenåringskarikatur med ordforråd forbundet med veggene på do» er jeg i allefall ikke et helseVESEN ❤️
— Helsesista (@helsesista) October 24, 2018

Én kommentar til “Utdypende refleksjon om Helsesista”

  1. Jeg syns det er reflekterte og kloke poeng fra Gro Rugseth som bør tas i mot til ettertanke for alle, inkl de store aktørene. Gro Rugseth , takk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.